robert
Robert Jíša (1970)
Hudba

Hudbu začal studovat na Ježkově konzervatoři, obor skladba. Poté se přesunul na prestižní bostonskou Berklee College Of Music. Zde se začal vážně zabývat profesionální kompozicí filmové hudby. Několikrát se pro inspiraci vydal do Amazonie. Vytvořil několik desítek soundtracků k různým, většinou českým televizním projektům. Zabývá se i muzikoterapií a jejími hlavní principy. Velkou pomocnicí v tom je mu paní doktorka Mirka Mašková, s kterou potom během let natočí několik meditačních CD.
V roce 1999 úspěšně absolvoval na Berklee College Of Music jako student geniálního Kenettha Greenhouse bakalářsky program, obor skladba filmové hudby, a vrátil se z USA domů. První projekt, na kterém hned dostává příležitost pracovat, je celovečerní film Ani málo ani moc Petra Strnada, na kterém spolupracuje s vynikajícím chlapeckým sborem Boni Pueri z Hradce Králové. Projekt Santini (s Talichovým kvartetem) dává Robertovi další impulz ke změnám ve vnímání světa kolem. Phantom (se Symfonickým orchestrem Slovinské televize a rozhlasu) byl další nelehkou etapou, ale neméně inspirující. Slovinská režisérka Ema Kugler ho konfrontovala s hudbou Crumbovou, Ligetiho, Pendereckiho, až dosáhla toho, že Robert dokázal konečně překročit stín vlastní dosavadní tvorby zamčené vlastně jen v klasicistní kleci. Pro Národní muzeum poté vytvořil hudební instalaci k multimediální výstavě Voda a život a její doprovodné neverbální dvd Aquamarine (první Suround Sound nahrávka hudebního dvd u nás) a mnoho dalšího. Komponuje a aranžuje vánoční projekt Supraphonu Kouzelné Vánoce s Lucií Bílou, Karlem Gottem, sborem Boni Pueri a hvězdami českého klasického hudebního nebe, které následně dostává ocenění platinová deska, píše hudbu k filmům Steva Lichtaga (Prapodivný svět, Poslední lovci) a Mirka Hrdého (Freediving.cz, Na nádech s Martinem Štěpánkem nebo Ovlivňování-Interactions), spolupracuje s Janem Loučímem, Romanem Vojkůvkou, Jiřím Kunstem, Bhaskarem Dhunganou a dalšími.
Kromě čistě uměleckých a filmových projektů se také věnuje čím dál tím intenzivněji natáčení relaxačních, meditačních a terapeutických cd. Natočil desítky reklamních nahrávek (JVC, ADRA, Nissan, Lesy ČR, ING, Tic-Tac, Marťánci a mnohých dalších). Reklamní tvorbu ale nakonec opouští, a v dněšní době se jí už vůbec nevěnuje. Namísto toho se v roce 2005 vrhá do nového odvětví, hudby pro děti.
V současné době pracuje na hudbě k dalšímu celovečernímu filmu Petra Strnada Křídla, americkému filmu Connected, a po platinovém úspěchu cd Pět Tibet'anů a vůbec prvním českém projektu distribuovaném na iTunes Hlasy lesa, začíná připravovat sérii několika alternativnějších cd a dvd-audio na pomezí vážné a terapeutické hudby.
www.filmmusic.cz